Hverdags-skribleri

TANKER OMKRING… LÆRING

14. september 2017

Jeg er god til at formulere mig på skrift, når det handler om mine poetry slams eller digte, og jeg knækkede også nogenlunde koden til skriftlige afleveringer i gymnasiet. Sværere bliver det når jeg skal skrive rigtigt – altså tekst hvor jeg ikke selv bestemmer reglerne, og det er jeg faktisk ikke særlig god til. Det er dog mit ønske at blive bedre til dette, da jeg jo godt kan lide at skrive og gerne vil udfordre mig selv. Jeg synes virkelig der er noget magisk ved ord på skrift, og jeg elsker at blive ved med at udforske dette. Med disse ord vil jeg gerne byde dig velkommen til min nye serie, “Tanker omkring..”  Jeg håber at du vil kunne lide den og at du vil læse med.

Tanker omkring.. Læring. 

Da jeg fornyligt startede som vikar på en folkeskole, lagde jeg hurtigt mærke til hvor kort tid der skulle gå, før jeg benyttede mig af sætninger som “I bliver nødt til at lave noget, I skal snart til afgangseksamen” eller “Det er for jeres eget bedste, det går ud over jeres karakterer“, når eleverne (som altid – og som jeg selv også gjorde engang) prøver at snyde vikaren, så man slipper for at lave noget. Dette var imens jeg selv begyndte at savne gymnasiet og det at gå i skole, og jeg indså at det jo var den helt forkerte tilgang at gå til det med læring.

For jeg savner ikke at få karakterer. Jeg savner ikke eksaminerne, afleveringerne, karakterræset eller kampen om at være nr. 1. Jeg savner at lære noget. Jeg savner at blive klogere på samfundet, mig selv og hinanden. Jeg savner at lære om fortiden, nutiden og fremtiden og lære om sammenhængen mellem disse tre. Jeg savner at vide en masse og have en bredere forståelse for alt det omkring mig.

Jeg ved jeg ikke er den eneste der har det sådan, men følelsen kan hurtigt blive kvalt og overdøvet af stress, konkurrence og følesen af ikke at være god nok. Jeg kan mærke på børnene hvor meget det betyder for dem når de får de såkaldte “aha”-oplevelser og at det hele lige pludselig giver mening, også selvom de måske ikke siger det selv.

Et kæmpe lys bliver tændt i deres øjne, og hvor er det ærgerligt at dette lys skal slukkes når børnene når videre i uddannelsessystemet og møder den egentlige hensigt – de skal være dygtige, få gode karakterer, for senere at kunne tjene en masse penge ind til velfærdsstaten. Problemet er jo bare at dette lys når at blive slukket inden da, og at eleverne derfor ikke får lært så meget, som måske var muligt.

Dette er ikke lærerne eller elevernes skyld, men simpelthen bare hele vores forestilling og syn på læring, som er ærgerligt placeret. Vi skal huske hvilken stor værdi det er at lære, blive klogere og få mere indsigt og viden, fremfor værdien i gode karakterer og det at være nr. 1.

Det var mine tanker omkring læring. Er du enig eller uenig?

Relaterede Indlæg

Ingen Kommentarer

Skriv kommentar